Thursday, February 01, 2007

The Covenant House

Pa tal om manniskor som spannande berattelser. Nagra onsdagar i rad har jag foljt med Katie till "The covenant house". Det ar en plats dar unga hemlosa, i aldrarna mellan 16-22 kan fa bo nagra veckor for att stabilisera sina liv. Pa onsdagarna ar kapellet oppet och den som vill kan ga dig for att fa en pratstund, be en bon eller bara sitta dar en stund. De senaste tre gangerna, da jag varit med har varit hyffsat stormiga. Ett femton-tjugotal, alltifran overtygade ateister till dogmatiskt, fundamentalistiskt overtygade kristna via muslimer och buddhister kommer dit, och inte alla ar overtygade om det dar med att respektera andras tro. Fast i bonen har alla varit ok med varandra.

De flesta har blivit utslangda av sina foraldrar, och lever och lar minst sagt livets harda skola. Det som dessa ungdomar gatt igenom vid 20, ar formodligen mer an vad de flesta jag kanner gatt igenom vid 50. Och behovet att beratta ar stort. Har lyssnat till manga skrammande, fashinerande, obehagliga, otroliga berattelser fran dessa tjejer och killar. Dessa onsdagar har gett mig en inblick i ett liv som jag annars bara ser ytan av.

"De sager att blod ar tjockare an vatten", sa Angelo, 20. "Men det ar bara struntsnack. Med vatten tvattar man latt bort allt blod". Sa sager nagon som blivit utslangd hemifran som 16 aring och sedan dess tvingats bli vuxen i rasande fart. Samma kille har dock lagt av allt vad hat och frustration heter, eftersom det anda inte leder till nagot. "Valkommen till livet", konstaterar han lugnt, och menar att saker ar som de ar, men att man aldrig far ge upp. Nar vi onskar honom lycka till med jobbintervjun pa torsdag tackar han, och sjalvsakert tror han att det kommer att ga bra men sager samtidigt "Far jag inte det har jobbet, sa far jag ett annat". Den mogenhet och insikt han visar vid fyllda 20, inspirerar mig! Nar han sager att han formodligen har mycket att lara fran oss som ar aldre an han, kan vi bara saga att enbart ikvall har VI lart oss en enorm massa fran honom, vars erfarenheter ar sa olika vara. Han ler lite forlaget och nickar. Jag hoppas sa att han far det dar jobbet...

Dagens vardagsmagi fordelas lika mellan: Sarah Pope, som ar en fantastisk van, insiktsfull och klok medmanniska och duktig dansare som jag hade lunch med idag, samt tjejerna och killarna pa the Covenant House.

No comments: